icon rss footer hover.png icon facebook footer hover.png icon mail footer hover.png icon insta footer hover.png
Du er her:   Sagalund - avdeling Marihøna   ›   Hjem   ›   Toppmeny   ›   Om oss   ›   Tjenestebeskrivelser A-Å

Melding til barnevernstjenesten

Vil du melde fra om barn som har det vanskelig eller blir utsatt for omsorgssvikt?

  • Generelt om tjenesten

    Tema

    - Helse og sosial

    Beskrivelse

    Både privatpersoner og offentlige instanser kan melde fra til barnevernstjenesten om at et barn kan ha det vanskelig. Det kreves ikke at du har observert det som meldingen din refererer til, men du bør kunne identifisere kilden til informasjonen. Et rykte anses ikke som en melding. Barnevernstjenesten skal

    • henlegge meldingen hvis den er åpenbart grunnløs
    • starte undersøkelse hvis det er grunn til å anta at det er behov for tiltak etter barnevernloven 
    • henlegge meldingen hvis lovens vilkår ikke er oppfylt

    Offentlige instanser har plikt til å varsle barnevernet hvis de har grunn til å tro at barn blir utsatt for grov omsorgssvikt.

    aaa
  • Lover og forskrifter

    Se barnevernloven §§ 4-2, 4-3, 6-4, 6-7 og 6-7a.

    Lover

    Barnevernloven
    Forvaltningsloven

    Forskrifter

    Forskrift om opplysningsplikt for krisesentre

    ___
  • Skjema

    Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

    Du kan melde fra til barnevernstjenesten skriftlig eller muntlig, over telefon eller ved personlig oppmøte. Meldingen din kan også være anonym.

  • Saksbehandling

    Saksbehandlingstid

    Barnevernstjenesten skal snarest, og senest innen én uke, gjennomgå innkomne meldinger og vurdere om meldingen skal følges opp med undersøkelser. Du skal få en bekreftelse innen tre uker på at meldingen er mottatt, bortsett fra i de tilfellene der meldingen er åpenbart grunnløs.

     Meldingen bør inneholde:
    - personalia
    - faktiske opplysninger
    - beskrive hva man er bekymret for (eksempler)
    - hva har meldingsinstansen gjort
    - melders vurdering
    Offentlig melder skal tilstrebe å informere foreldre om at bekymringsmelding sendes.
    Unntak: mistanke om grov mishandling eller mistanke om seksuelle overgrep

  • Kontaktinformasjon

    Kontaktavdeling

    Avdeling:NAV Ås mottak
    Telefon:55 55 33 33
    Epost:nav.as@nav.no
    Postadresse:Postboks 144, 1431 Ås
    Besøksadresse:Moerveien 2

    Ansvarlig enhet

    Avdeling:NAV Ås mottak
    Telefon:55 55 33 33
    Telefaks:67 25 73 31
    Epost:nav.as@nav.no
    Postadresse:Postboks 144, 1431 Ås
    Besøksadresse:Moerveien 2
    Åpningstid:NAV har åpent for uplanlagte møter mandag, onsdag og fredag mellom klokken 12.00 - 14.00.
  • Andre opplysninger
    Oppdatert:
    2016-01-06 10:35